Charakteristika nových studijních předmětů

  Agroekologie ekosystémů, PV
Semestr: letníDoporučený ročník: druhýRozsah: 2/0Kredity: 3
Studijní pogram: bakalářský - Praktická geobiologie
Přednášející: Vojtěch Janošík
Návaznost: Ekologie
Sylabus: Cílem předmětu je podat přehled o struktuře a funkcích ekosystémů využívaných člověkem pro uspokojení jeho potřeb, a to na základě srovnávacího přístupu s přírodními ekosystémy. Předmět tak chce poskytnout znalosti a metodologii pro vývoj trvale udržitelných zemědělských systémů, které by racionalizovaly stávající zemědělské systémy a odstranily jejich nepříznivé rysy v oblasti ekonomické, ekologické a společenské. Cílem je tedy podat poučení o tom, jak vyvíjet agroekosystémy s minimální závislostí na chemických a energetických vstupech zvenčí, ve kterých bude maximalizována přirozená půdní úrodnost, produktivita a ochrana před škůdci a chorobami. Jinými slovy, cílem je podat přehled možností, jak na základě pochopení složitých procesů manipulovat agroekosystémem tak, aby bylo dosaženo zlepšení produkce a trvalé udržitelnosti, a to při menších negativních dopadech a při menší spotřebě vnějších vstupů než v konvenčním (industriálním) zemědělství.
Struktura přednášky: agroekosystém jako člověkem řízený autotrofní ekosystém; hlavní složky agroekosystému a jejich vzájemné propojení; populační ekologie, regulace škůdců a chorob, druhová rozmanitost; řízená krajina a evoluce agroekosystému; ekologie půdy a biogeochemické cykly; produkční ekologie a tvorba hospodářského výnosu; řízení agroekosystémů a typy produkčních systémů; environmentální problémy spojené s hospodářským využíváním krajiny; společensko-ekonomické prostředí zemědělských systémů; setrvalé (udržitelné) využívání agroekosystémů.
Forma výuky: přednášky
Požadavky: zkouška
Doporučená literatura:
Barták M., Jarošík V. (2005): Ekologie agroekosystémů. Skripta ČZU.

Zpět nahoru


 Metody terénního výzkumu v geovědách, PV
Semestr: letníDoporučený ročník: druhýRozsah: 0/2Kredity: 3
Studijní pogram: bakalářský - Praktická geobiologie
Přednášející: Václav Kachlík, František Vacek
Návaznost: G421P00 Endogenní dynamika Země, G421P01G Exogenní dynamika Země
Cíl: seznámit studenty se základními principy a metodami terénního výzkumu v geologických vědách.
Sylabus: Cílem kurzu je seznámit posluchače se základními metodami geologického výzkumu. Studenti si během teoretické části osvojí:
  1. základní metody geologického mapování a práce s geologickou mapou (měření geologickým kompasem, zobrazování geologických jevů v mapě, konstrukce geologického řezu)
  2. principy dokumentace profilu a sběr vědeckého materiálu v terénu, jeho zpracovaní v laboratoři, uložení a inventarizace ve sbírkách
  3. zpráva o geologickém výzkumu
  4. práce s odbornou i populárně-vědeckou literaturou jako podklad pro přípravu geologické exkurze pro veřejnost
  5. ochrana význačných geologických lokalit
Kurz bude završen praktickým cvičením v terénu (dokumentace profilu, orientační mapovací túra, konstrukce jednoduchého řezu)
Forma výuky: 3-4 teoretické lekce, 2-3 praktické lekce v terénu (Praha), samostatná práce
Požadavky: vypracování projektu (Zpráva o inventarizačním průzkumu lokality nebo Příprava geologické exkurze pro veřejnost), zápočet
Doporučená literatura:
Bolton, T. (1989): Geological maps. Their solution and interpretation. - Cambridge University Press, 144pp.
Lisle, R. J. (1995): Geological structures and maps. Second Edition. - Butterworth - Heinemann, 104pp.
Pouba, Z. (1959): Geologické mapování. - ČSAV, 523pp.

Zpět nahoru


 Hodnocení krajiny z hlediska geověd, PV
Semestr: zimníDoporučený ročník: třetíRozsah: 2/0Kredity: 3
Studijní pogram: bakalářský - Praktická geobiologie
Přednášející: Václav Kachlík
Návaznost: Endogenní dynamika Země, Exogenní dynamika Země, Historická a stratigrafická geologie
Cíl:Cílem přednášky je na příkladě území České republiky osvětlit vztahy mezi geologickou stavbou území, jejím socioekonomickým potenciálem a dalšími funkcemi krajiny, včetně aspektů tvorby a ochrany životního prostředí v rámci trvale udržitelného rozvoje. Důraz bude kladen zejména na hodnocení jednotlivých regionálních celků z hlediska endogenních rizik, exodynamických procesů (eroze, sesuvy, povodně), hydrogeologického potenciálu, surovinové základny, ochrany půdního fondu a rizik spojených s přirozenými škodlivými elementy v litosféře i antropogenními kontaminanty.
Sylabus: Geologická stavba území ovlivňuje, kromě exogenních geologických činitelů a v posledních staletích i člověka, do značné míry tvářnost krajiny a způsob jejího využívání lidskou společností. Regionální znalost geologické stavby je základem pro účelné využívání ekonomického potenciálu krajiny, ochrany životního prostředí a např. řízení odpadového hospodářství, procesů rehabilitace krajiny po těžbě a jiné činnosti člověka.
Přednáška stručně seznámí posluchače s hlavními rysy geologické stavby území ČR, základními regionálními jednotkami, jejich litologií, základními petrofyzikálními vlastnostmi důležitými pro např. akumulace podzemních vod, šíření kontaminantů a morfologií.
V návaznosti na to budou jednotlivé celky zhodnoceny dle následujících kriterií:
  1. z hlediska endogenních rizik (zemětřesení)
  2. exodynamických rizik (sesuvy, skalní řícení, eroze, povodně)
  3. půdního a zvětrávacího pokryvu a jeho interakcí s biosférou
  4. obsahů toxických prvků v horninovém pozadí, přirozené radioaktivity hornin
  5. petrofyzikálních vlastností hornin ve vztahu k proudění podzemních vod a šíření kontaminantů
  6. surovinové základny pro rozvoj územně správních celků
Geologické jednotky vystupující na území ČR budou členěny a charakterizovány v následujícím pořadí:
  1. Prevariské a variské jednotky ČM (moldanubická oblast, tepelsko-barrandienská oblast, sasko-duryňská oblast, moravsko-slezská oblast) včetně permokarbonských limnických a paralických pánví
  2. Jednotky platformního pokryvu ČM (trias, jura, křída, terciér, kvartér)
  3. Vnější flyšové Karpaty a Karpatská předhlubeň
Forma výuky: přednáška
Požadavky: zkouška
Doporučená literatura:
Svoboda, J. a kol. (1966): Regionální geologie Československa. I. Český masiv. I. Krystalinikum. II. Algonkium až kvartér. Praha.
Mísař a kol. (1983): Geologie ČSSR I. Český masiv. SPN Praha.
Kováč et al. (1993): Alpinský vývoj Západních Karpat. - PřF MU Brno.
Mahel, M. et al. (1967): Regionální geologie ČSSR. Díl II. Západní Karpaty. Praha.
Chlupáč I., Brzobohatý R., Kovanda J., Stráník Z. (2002): Geologická minulost České republiky. Academia Praha.
Dallmeyer R. D., Franke W., Weber K. (1995): Pre-permian geology of Central and Eastern Europe. Springer-Verlag.
Franke W., Haak V., Oncken O., Tanner D. (2000): Orogenic processes: Quantification and Modelling in the Variscan Belt. Geol. Soc. London, Spec. Publ. 179, 459.
Grecula P., Hovorka D., Putiš M. (1997): Geological evolution of the Western Carpathians. Geocomplex Bratislava.

Zpět nahoru


 Informační služby v geovědách, PV
Semestr: zimníDoporučený ročník: druhýRozsah: 2/2 Kredity: 5
Studijní pogram: bakalářský - Praktická geobiologie
Přednášející: Jiří Kvaček, Jana Nedomová, Pavel Čáp
Návaznost:
Cíl: seznámit studenty se základními geologickými institucemi a možnostmi využití jimi poskytovaných informací, naučit je orientovat se v existujících databázích hmotné i tištěné dokumentace a vyhledávat potřebné údaje v širokém spektru i konkrétních situacích.
Sylabus: Studenti budou podrobně seznámeni s:
  1. organizací a strukturou Státní geologické služby, její vědeckovýzkumnou činností a možnostmi využití internetových stran ČGS (včetně podrobného mapového serveru)
  2. organizací Geofondu jako archivního, dokumentačního a informačního centra ČGS
  3. geologickými knihovnami - využití odborné i populárně-vědecké literatury a rychlá orientace v internetových stránkách knihoven
  4. odbornou evidencí sbírkového materiálu v depozitářích PřF UK, ČGS a v NM Praha
  5. důležitými či zajímavými internetovými adresami a stránkami, které jsou věnovány geologickým vědám
  6. u organizací budou studenti seznámeni i se všemi pobočkami na území ČR a vydávanou literaturou
Forma výuky: 2-3 bloky teoretických lekcí, ostatní lekce exkurzní - ČGS, Geofond, depozitáře PřF UK, ČGS a NM Praha a dostupné geologické knihovny
Požadavky: zkouška, zápočet - vypracování projektu za pomoci výše uvedených organizací (Zpráva/rešerše věnovaná historické posloupnosti výzkumů vybrané lokality)
Doporučená literatura:
Šibrava, V. - Eliáš, M. - Landa, O. (1979): Studujeme geologii.- ÚÚG. Praha.
Ročenky Českého geologického ústavu
Internetové adresy
Specializované mapy + vysvětlivky

Zpět nahoru


 PC ve zpracování geovědních dat, PV
Semestr: zimníDoporučený ročník: libovolnýRozsah: 1/2 Kredity: 3
Studijní pogram: bakalářský - Praktická geobiologie
Přednášející: Karel Martínek a kolektiv
Návaznost: na kurz mohou volitelně navazovat pokročilejší kurzy zabývající se geostatistikou nebo geoinformačními systémy (GIS a DPZ v geologii)
Cíl: absolventi získají základní dovednosti v oblastech zpracování databází, úpravy obrazu, tvorby poč. grafiky, prezentací a internetových stránek
Sylabus:
  • tvorba a správa databáze - relační databáze, relační vztahy, dotazy, základy SQL
  • počítačové zpracování digitální fotografie - digitální zpracování obrazu, prostorové vs. radiometrické rozlišení,
  • úpravy kontrastu, manipulace s barvami, použití filtrů, maska
  • vektorové grafické programy - tvorba vektorové grafiky, posterů
  • tvorba internetových stránek - hypertext, HTML
  • ústní prezentace (Powerpoint)
  • ukázka specializovaných geovědních a biologických SW
Forma výuky: 3 bloky přednášky, praktika: základy práce s MS Access, Powerpoint, grafickými a html editory, ve druhé polovině semestru práce na studentském projektu - zpracování geovědních dat a tvorba vlastní prezentace
Požadavky: zápočet: vypracovat projekt: například vytvořit prezentaci výsledků některého geobio projektu formou přednášky nebo internetových stránek, vytvořit relační databázi geovědních dat ap.
Doporučená literatura:
Slavoj Písek: Access 2003 snadno a rychle. Grada, Praha.
Josef Pecinovský: Digitální fotografie na počítači. Grada, Praha.
Karel Voráček: FrontPage 2002, tvorba WWW stránek. Grada, Praha.

Zpět nahoru


 Základy fotografování a filmování pro přírodovědce
Semestr: letníDoporučený ročník: druhý, třetíRozsah: 1/2 Kredity: 3
Studijní pogram: bakalářský - Praktická geobiologie
Přednášející: Jaroslav Marek a kolektiv
Návaznost:
Cíl: Základy fotografování a filmování pro potřeby dokumentace a populární prezentace přírodovědných objektů
Sylabus:
Teoretická část:
Základy klasické fotografie
Základy digitální fotografie
Základy filmování (video)
Praktická část:
fotografování a filmování v přírodě, fotografování přírodnin v ateliéru, makrofotografie, počítačové zpracování digitální fotografie, filmování, úprava videofilmu
Forma výuky: 3 bloky teoretických přednášek, praktické cvičení
Požadavky: zápočet - vlastní projekt (krátky film, série popularizačních nebo dokumentačních fotografií)
Doporučená literatura:
Kulhánek, J., (1972):Černobílá fotografie. Orbis Praha, 525 s.
Tauš, G., (1989): Video. SNTL Praha, 239 s.
Ang, T., (2002): Průvodce digitálního fotografa. Knižní klub Praha, 408 s.

Zpět nahoru


 Numerická data a jejich zpracování, PV
Semestr: letníDoporučený ročník: druhý, třetíRozsah: 2/2 Kredity: 4
Studijní pogram: bakalářský - Praktická geobiologie
Přednášející: Katarína Holcová a kolektiv
Návaznost:
Cíl: přehled možností statistického zpracování dat na příkladech
Sylabus:
Teoretická část:
  1. sběr dat pro numerické zpracování (typy dat, minimalizace chyb, příprava dat pro zpracování)
  2. grafická prezentace dat: typy grafů, formální úprava grafu, interpretace
  3. jednorozměrné statistické metody
  4. dvourozměrné statistické metody
  5. vícerozměrné statistické metody (shluková a faktorová analýza)
  6. testování statistických hypotéz
  7. paleontologická interpretace statistických výsledků
Praktická část:
modelové příklady na základní typy úloh.
Forma výuky: teoretická přednáška, cvičení
Požadavky: zápočet: řešení modelové úlohy, zkouška
Doporučená literatura:
Meloun, M., Militký, J., (2004): Kompendium statistického zpracování dat. Academia Praha, 766 s.
Havránek, T., (1993): Statistika pro biologické a lékařské vědy. Academia Praha, 435 s.

Zpět nahoru


 Paleogeografie, PV
Semestr: zimníDoporučený ročník: druhý, třetíRozsah: 2/0 Kredity: 3
Studijní pogram: bakalářský - Praktická geobiologie
Přednášející: Oldřich Fatka a Katarína Holcová
Návaznost: Regionální geologie ČR
Cíl: Získání představy o paleogeografickém postavení a vývoji jednotlivých částí Evropy v průběhu posledních 600 milionů let, s důrazem na regionálně-geologické jednotky Českého masívu.
Sylabus:
  1. Základní možnosti metodických přístupů
    • geofyzika
    • sedimentologie
    • paleontologie
  2. Změny geografie zemského povrchu
  3. Základní geografické oblasti v recentu a jejich vztah k oblastem existujícím v minulosti
  4. Geologický vývoj a postavení kontinentů (Severní a Jižní Amerika, Afrika, Asie, Austrálie, Antarktida a Evropa) od svrchního proterozoika po recent.
Forma výuky: teoretická přednáška, cvičení
Požadavky: zkouška nad paleogeografickými mapami
Doporučená literatura:
McKerrow, W.S. - Scotese, C.R. (1990): Palaeozoic Palaeogeography and Biogeography. Geological Society Memoir 12.
http://www.ucmp.berkley.edu/geology/tectonics
http://www.scotese.com

Zpět nahoru


 Popularizace přírodovědných poznatků, PV
Semestr: letníDoporučený ročník: druhý, třetíRozsah: 1/2 Kredity: 4
Studijní pogram: bakalářský - Praktická geobiologie
Přednášející: Katarína Holcová a kolektiv
Návaznost: práce s PC, základy fotografování a filmování
Cíl: seznámení s různými formami popularizace přírodovědných poznatků (informační leták, nauční stezka, populární článek, přednáška, výstava)
Sylabus:
Teoretická část:
  1. historie a význam popularizace vědy, popularizace vs. "pseudopopularizace"; výběr, úprava a atraktivní prezentace dat
  2. krátké psané formy: informační leták; delší psané formy: populární článek, kniha
  3. ústní prezentace: přednáška, exkurze
  4. formy založené na panelech: výstava, naučná stezka
Praktická část: exkurze na moderně koncipovanou výstavu, naučnou stezku, práce s populární literaturou, prezentace a diskuse nad projekty studentů (návrh výstavy, naučné stezky, rukopis článku, přednáška).
Forma výuky: 4 bloky přednášky, 8 bloků praktické části
Požadavky: zápočet: vypracovat projekt - návrh některé formy popularizace přírodovědných poznatků
Doporučená literatura:
Čerkovský, J. - Záveský, A., (1989): Stezky k přírodě. - St. pedag. nakl., Praha, 239 s.
Mišík, M., (1990): Štafeta vedy. - Obzor Bratislava, 365 s.

Zpět nahoru


 Pedagogika volného času a vzdělávaní dospělých, PV
Semestr: letníDoporučený ročník: druhý, třetíRozsah: 2/1 Kredity: 4
Studijní pogram: bakalářský - Praktická geobiologie
Přednášející: Dobroslav Matějka a kolektiv
Návaznost:
Cíl: základné zásady výchovy u mimoškolských aktivit dětí a mládeže a u práce s dospělými
Sylabus:
Teoretická část:
  1. specifika mimoškolské výchovy dětí a mládeže;
  2. specifika vzdělávání dospělých;
  3. instituce věnující se mimoškolské výchově a vzdělávaní dospělých;
  4. formy výuky u mimoškolských aktivit a vzdělávání dospělých: přednáška, hra, exkurze;
  5. cíle mimoškolského vzdělávání a vzdělávání dospělých v přírodních vědách; výchova k trvale udržitelnému rozvoji;
Praktická část: exkurze do DDM (přírodovědné kroužky) a do stanice ekologické výchovy, příprava a realizace společného projektu studentů (exkurze nebo hra pro skupinu dětí či mládeže)
Forma výuky: 8 bloků přednášky, 4 bloky praktické části
Požadavky: zkouška, zápočet: vypracovat projekt - návrh některé formy mimoškolské aktivity pro děti a mládež
Doporučená literatura:
Hofbauer, B., (2004): Děti, mládež a volný čas. - Portál, Praha.
Pospíšil, O., (2001): Pedagogika dospělých. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Praha.
Vážanský, M., (2001): Základy pedagogiky volnéo času. Print-TYPIA Brno.
Pásková, J., (2002): Pedagogika volného času. Portál, Praha.

Zpět nahoru


 Seminář k bakalářské práci P
Semestr: letníDoporučený ročník: třetíRozsah: 0/5 Kredity: 6
Studijní pogram: bakalářský - Praktická geobiologie
Přednášející: školitel bakalářské práce
Návaznost:
Cíl: zvládnutí odborné i formální stránky bakalářské práce
Sylabus: Školení bakalářské práce spočívá zejména v následujících krocích:
  1. teoretické východiska zpracovávaného tématu: doporučení odborné literatury,
  2. seznámení s metodikou práce (terénní, laboratorní),
  3. formální náležitosti bakalářské práce,
  4. průběžná kontrola výsledků, diskuse a doporučení k dalšími postupu práce
Forma výuky: individuální konzultace
Požadavky: zápočet
Doporučená literatura:
dle konkrétního tématu práce

Zpět nahoru