Agroekologie ekosystémů, PV | ||||
---|---|---|---|---|
Semestr: letní | Doporučený ročník: druhý | Rozsah: 2/0 | Kredity: 3 | |
Studijní pogram: | bakalářský - Praktická geobiologie | |||
Přednášející: Vojtěch Janošík | ||||
Návaznost: Ekologie | ||||
Sylabus: Cílem předmětu je podat přehled o struktuře a funkcích ekosystémů využívaných člověkem pro uspokojení jeho potřeb, a to na základě srovnávacího přístupu s přírodními ekosystémy. Předmět tak chce poskytnout znalosti a metodologii pro vývoj trvale udržitelných zemědělských systémů, které by racionalizovaly stávající zemědělské systémy a odstranily jejich nepříznivé rysy v oblasti ekonomické, ekologické a společenské. Cílem je tedy podat poučení o tom, jak vyvíjet agroekosystémy s minimální závislostí na chemických a energetických vstupech zvenčí, ve kterých bude maximalizována přirozená půdní úrodnost, produktivita a ochrana před škůdci a chorobami. Jinými slovy, cílem je podat přehled možností, jak na základě pochopení složitých procesů manipulovat agroekosystémem tak, aby bylo dosaženo zlepšení produkce a trvalé udržitelnosti, a to při menších negativních dopadech a při menší spotřebě vnějších vstupů než v konvenčním (industriálním) zemědělství. Struktura přednášky: agroekosystém jako člověkem řízený autotrofní ekosystém; hlavní složky agroekosystému a jejich vzájemné propojení; populační ekologie, regulace škůdců a chorob, druhová rozmanitost; řízená krajina a evoluce agroekosystému; ekologie půdy a biogeochemické cykly; produkční ekologie a tvorba hospodářského výnosu; řízení agroekosystémů a typy produkčních systémů; environmentální problémy spojené s hospodářským využíváním krajiny; společensko-ekonomické prostředí zemědělských systémů; setrvalé (udržitelné) využívání agroekosystémů. | ||||
Forma výuky: přednášky | ||||
Požadavky: zkouška | ||||
Doporučená literatura: Barták M., Jarošík V. (2005): Ekologie agroekosystémů. Skripta ČZU. |
Metody terénního výzkumu v geovědách, PV | ||||
---|---|---|---|---|
Semestr: letní | Doporučený ročník: druhý | Rozsah: 0/2 | Kredity: 3 | |
Studijní pogram: | bakalářský - Praktická geobiologie | |||
Přednášející: Václav Kachlík, František Vacek | ||||
Návaznost: G421P00 Endogenní dynamika Země, G421P01G Exogenní dynamika Země | ||||
Cíl: seznámit studenty se základními principy a metodami terénního výzkumu v geologických vědách. | ||||
Sylabus: Cílem kurzu je seznámit posluchače se základními metodami geologického výzkumu. Studenti si během teoretické části osvojí:
| ||||
Forma výuky: 3-4 teoretické lekce, 2-3 praktické lekce v terénu (Praha), samostatná práce | ||||
Požadavky: vypracování projektu (Zpráva o inventarizačním průzkumu lokality nebo Příprava geologické exkurze pro veřejnost), zápočet | ||||
Doporučená literatura: Bolton, T. (1989): Geological maps. Their solution and interpretation. - Cambridge University Press, 144pp. Lisle, R. J. (1995): Geological structures and maps. Second Edition. - Butterworth - Heinemann, 104pp. Pouba, Z. (1959): Geologické mapování. - ČSAV, 523pp. |
Hodnocení krajiny z hlediska geověd, PV | ||||
---|---|---|---|---|
Semestr: zimní | Doporučený ročník: třetí | Rozsah: 2/0 | Kredity: 3 | |
Studijní pogram: | bakalářský - Praktická geobiologie | |||
Přednášející: Václav Kachlík | ||||
Návaznost: Endogenní dynamika Země, Exogenní dynamika Země, Historická a stratigrafická geologie | ||||
Cíl:Cílem přednášky je na příkladě území České republiky osvětlit vztahy mezi geologickou stavbou území, jejím socioekonomickým potenciálem a dalšími funkcemi krajiny, včetně aspektů tvorby a ochrany životního prostředí v rámci trvale udržitelného rozvoje. Důraz bude kladen zejména na hodnocení jednotlivých regionálních celků z hlediska endogenních rizik, exodynamických procesů (eroze, sesuvy, povodně), hydrogeologického potenciálu, surovinové základny, ochrany půdního fondu a rizik spojených s přirozenými škodlivými elementy v litosféře i antropogenními kontaminanty. | Sylabus: Geologická stavba území ovlivňuje, kromě exogenních geologických činitelů a v posledních staletích i člověka, do značné míry tvářnost krajiny a způsob jejího využívání lidskou společností.
Regionální znalost geologické stavby je základem pro účelné využívání ekonomického potenciálu krajiny, ochrany životního prostředí a např. řízení odpadového hospodářství, procesů rehabilitace krajiny po těžbě a jiné činnosti člověka. Přednáška stručně seznámí posluchače s hlavními rysy geologické stavby území ČR, základními regionálními jednotkami, jejich litologií, základními petrofyzikálními vlastnostmi důležitými pro např. akumulace podzemních vod, šíření kontaminantů a morfologií. V návaznosti na to budou jednotlivé celky zhodnoceny dle následujících kriterií:
|
|||
Forma výuky: přednáška | ||||
Požadavky: zkouška | ||||
Doporučená literatura: Svoboda, J. a kol. (1966): Regionální geologie Československa. I. Český masiv. I. Krystalinikum. II. Algonkium až kvartér. Praha. Mísař a kol. (1983): Geologie ČSSR I. Český masiv. SPN Praha. Kováč et al. (1993): Alpinský vývoj Západních Karpat. - PřF MU Brno. Mahel, M. et al. (1967): Regionální geologie ČSSR. Díl II. Západní Karpaty. Praha. Chlupáč I., Brzobohatý R., Kovanda J., Stráník Z. (2002): Geologická minulost České republiky. Academia Praha. Dallmeyer R. D., Franke W., Weber K. (1995): Pre-permian geology of Central and Eastern Europe. Springer-Verlag. Franke W., Haak V., Oncken O., Tanner D. (2000): Orogenic processes: Quantification and Modelling in the Variscan Belt. Geol. Soc. London, Spec. Publ. 179, 459. Grecula P., Hovorka D., Putiš M. (1997): Geological evolution of the Western Carpathians. Geocomplex Bratislava. |
Informační služby v geovědách, PV | ||||
---|---|---|---|---|
Semestr: zimní | Doporučený ročník: druhý | Rozsah: 2/2 | Kredity: 5 | |
Studijní pogram: | bakalářský - Praktická geobiologie | |||
Přednášející: Jiří Kvaček, Jana Nedomová, Pavel Čáp | ||||
Návaznost: | ||||
Cíl: seznámit studenty se základními geologickými institucemi a možnostmi využití jimi poskytovaných informací, naučit je orientovat se v existujících databázích hmotné i tištěné dokumentace a vyhledávat potřebné údaje v širokém spektru i konkrétních situacích. | ||||
Sylabus: Studenti budou podrobně seznámeni s:
| ||||
Forma výuky: 2-3 bloky teoretických lekcí, ostatní lekce exkurzní - ČGS, Geofond, depozitáře PřF UK, ČGS a NM Praha a dostupné geologické knihovny | ||||
Požadavky: zkouška, zápočet - vypracování projektu za pomoci výše uvedených organizací (Zpráva/rešerše věnovaná historické posloupnosti výzkumů vybrané lokality) | ||||
Doporučená literatura: Šibrava, V. - Eliáš, M. - Landa, O. (1979): Studujeme geologii.- ÚÚG. Praha. Ročenky Českého geologického ústavu Internetové adresy Specializované mapy + vysvětlivky |
PC ve zpracování geovědních dat, PV | ||||
---|---|---|---|---|
Semestr: zimní | Doporučený ročník: libovolný | Rozsah: 1/2 | Kredity: 3 | |
Studijní pogram: | bakalářský - Praktická geobiologie | |||
Přednášející: Karel Martínek a kolektiv | ||||
Návaznost: na kurz mohou volitelně navazovat pokročilejší kurzy zabývající se geostatistikou nebo geoinformačními systémy (GIS a DPZ v geologii) | ||||
Cíl: absolventi získají základní dovednosti v oblastech zpracování databází, úpravy obrazu, tvorby poč. grafiky, prezentací a internetových stránek | ||||
Sylabus:
| ||||
Forma výuky: 3 bloky přednášky, praktika: základy práce s MS Access, Powerpoint, grafickými a html editory, ve druhé polovině semestru práce na studentském projektu - zpracování geovědních dat a tvorba vlastní prezentace | ||||
Požadavky: zápočet: vypracovat projekt: například vytvořit prezentaci výsledků některého geobio projektu formou přednášky nebo internetových stránek, vytvořit relační databázi geovědních dat ap. | ||||
Doporučená literatura: Slavoj Písek: Access 2003 snadno a rychle. Grada, Praha. Josef Pecinovský: Digitální fotografie na počítači. Grada, Praha. Karel Voráček: FrontPage 2002, tvorba WWW stránek. Grada, Praha. |
Základy fotografování a filmování pro přírodovědce | ||||
---|---|---|---|---|
Semestr: letní | Doporučený ročník: druhý, třetí | Rozsah: 1/2 | Kredity: 3 | |
Studijní pogram: | bakalářský - Praktická geobiologie | |||
Přednášející: Jaroslav Marek a kolektiv | ||||
Návaznost: | ||||
Cíl: Základy fotografování a filmování pro potřeby dokumentace a populární prezentace přírodovědných objektů | ||||
Sylabus: Teoretická část: Základy klasické fotografie Základy digitální fotografie Základy filmování (video) Praktická část: fotografování a filmování v přírodě, fotografování přírodnin v ateliéru, makrofotografie, počítačové zpracování digitální fotografie, filmování, úprava videofilmu | ||||
Forma výuky: 3 bloky teoretických přednášek, praktické cvičení | ||||
Požadavky: zápočet - vlastní projekt (krátky film, série popularizačních nebo dokumentačních fotografií) | ||||
Doporučená literatura: Kulhánek, J., (1972):Černobílá fotografie. Orbis Praha, 525 s. Tauš, G., (1989): Video. SNTL Praha, 239 s. Ang, T., (2002): Průvodce digitálního fotografa. Knižní klub Praha, 408 s. |
Numerická data a jejich zpracování, PV | ||||
---|---|---|---|---|
Semestr: letní | Doporučený ročník: druhý, třetí | Rozsah: 2/2 | Kredity: 4 | |
Studijní pogram: | bakalářský - Praktická geobiologie | |||
Přednášející: Katarína Holcová a kolektiv | ||||
Návaznost: | ||||
Cíl: přehled možností statistického zpracování dat na příkladech | ||||
Sylabus: Teoretická část:
modelové příklady na základní typy úloh. | ||||
Forma výuky: teoretická přednáška, cvičení | ||||
Požadavky: zápočet: řešení modelové úlohy, zkouška | ||||
Doporučená literatura: Meloun, M., Militký, J., (2004): Kompendium statistického zpracování dat. Academia Praha, 766 s. Havránek, T., (1993): Statistika pro biologické a lékařské vědy. Academia Praha, 435 s. |
Paleogeografie, PV | ||||
---|---|---|---|---|
Semestr: zimní | Doporučený ročník: druhý, třetí | Rozsah: 2/0 | Kredity: 3 | |
Studijní pogram: | bakalářský - Praktická geobiologie | |||
Přednášející: Oldřich Fatka a Katarína Holcová | ||||
Návaznost: Regionální geologie ČR | ||||
Cíl: Získání představy o paleogeografickém postavení a vývoji jednotlivých částí Evropy v průběhu posledních 600 milionů let, s důrazem na regionálně-geologické jednotky Českého masívu. | ||||
Sylabus:
| ||||
Forma výuky: teoretická přednáška, cvičení | ||||
Požadavky: zkouška nad paleogeografickými mapami | ||||
Doporučená literatura: McKerrow, W.S. - Scotese, C.R. (1990): Palaeozoic Palaeogeography and Biogeography. Geological Society Memoir 12. http://www.ucmp.berkley.edu/geology/tectonics http://www.scotese.com |
Popularizace přírodovědných poznatků, PV | ||||
---|---|---|---|---|
Semestr: letní | Doporučený ročník: druhý, třetí | Rozsah: 1/2 | Kredity: 4 | |
Studijní pogram: | bakalářský - Praktická geobiologie | |||
Přednášející: Katarína Holcová a kolektiv | ||||
Návaznost: práce s PC, základy fotografování a filmování | ||||
Cíl: seznámení s různými formami popularizace přírodovědných poznatků (informační leták, nauční stezka, populární článek, přednáška, výstava) | ||||
Sylabus: Teoretická část:
| ||||
Forma výuky: 4 bloky přednášky, 8 bloků praktické části | ||||
Požadavky: zápočet: vypracovat projekt - návrh některé formy popularizace přírodovědných poznatků | ||||
Doporučená literatura: Čerkovský, J. - Záveský, A., (1989): Stezky k přírodě. - St. pedag. nakl., Praha, 239 s. Mišík, M., (1990): Štafeta vedy. - Obzor Bratislava, 365 s. |
Pedagogika volného času a vzdělávaní dospělých, PV | ||||
---|---|---|---|---|
Semestr: letní | Doporučený ročník: druhý, třetí | Rozsah: 2/1 | Kredity: 4 | |
Studijní pogram: | bakalářský - Praktická geobiologie | |||
Přednášející: Dobroslav Matějka a kolektiv | ||||
Návaznost: | ||||
Cíl: základné zásady výchovy u mimoškolských aktivit dětí a mládeže a u práce s dospělými | ||||
Sylabus: Teoretická část:
| ||||
Forma výuky: 8 bloků přednášky, 4 bloky praktické části | ||||
Požadavky: zkouška, zápočet: vypracovat projekt - návrh některé formy mimoškolské aktivity pro děti a mládež | ||||
Doporučená literatura: Hofbauer, B., (2004): Děti, mládež a volný čas. - Portál, Praha. Pospíšil, O., (2001): Pedagogika dospělých. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Praha. Vážanský, M., (2001): Základy pedagogiky volnéo času. Print-TYPIA Brno. Pásková, J., (2002): Pedagogika volného času. Portál, Praha. |
Seminář k bakalářské práci P | ||||
---|---|---|---|---|
Semestr: letní | Doporučený ročník: třetí | Rozsah: 0/5 | Kredity: 6 | |
Studijní pogram: | bakalářský - Praktická geobiologie | |||
Přednášející: školitel bakalářské práce | ||||
Návaznost: | ||||
Cíl: zvládnutí odborné i formální stránky bakalářské práce | ||||
Sylabus: Školení bakalářské práce spočívá zejména v následujících krocích:
| ||||
Forma výuky: individuální konzultace | ||||
Požadavky: zápočet | ||||
Doporučená literatura: dle konkrétního tématu práce |