Praktikum psaní a presentování (Seminář k diplomové práci I)

Semestr: zimní
SIS: B120S96A
Celkový rozsah: 0/2 hodin
Co je potřeba znát před přednáškou: nic zvláštního.

Tento seminář má za cíl (i) naučit zásadám práce s literaturou, jejímu vyhledávání, kritickému čtení, rozboru a zpracování, (ii) naučit zpracování a presentaci vlastních dat a poznatků včetně psaní grantových návrhů, (iii) průběžně probírat všechna diplomová témata a zamýšlet se nad nimi. Většina témat se probírá formou praktika, čili hands on. Všichni zájemci jsou vítáni, ale seminář je míněn zejména pro 1. ročník magisterského studia.

Seminář se koná ve středu od 14,50 v kolokviu UŽP (vlevo hned vedle vratnice do B2).

Seminář je věnován pracem již napsaným, jejich kritice a návodu, jak psát. Témata: badatelské psaní (článek, diplomová práce, grantový návrh), recensování, presentace výsledků, tok informací ve vědě, praktické vyhledávání literatury, jak pracovat s literaturou, jaké jsou použitelné zdroje informací pro geobotanickou práci aj. Velmi doporučuji navštěvovat přednášku Jaroslava Flegra: Praktická metodologie vědy, pořádanou katedrou filosofie. Zájemci též mohou zkoumat mikroskripta Průvodce studiem geobotaniky.

 

Související akce

Poseminář, zimní semestr (diskusní presentace doktorandských témat) pro studenty magisterského studia (a 3. roč. bakalářského) a doktorandy v zimním semestru

Poseminář, letní semestr: Seminář k diplomové práci II (presentace diplomových prací) pro studenty magisterského studia (a 3. roč. bakalářského) a doktorandy v letním semestru

   

Poseminář: Program na zimní semestr 2014/2015

(Postupně budu aktualisovat - poslední aktualisace 05.12.2014 )
 

 
Datum
Program
Domácí úkol
8.10.
Úvod k práci: identifikace kontextu práce

Přečtěte úvod článku Harrison et al. 2006 (teda přečtěte jej celý, abyste věděli o čem je řeč, ale diskutovat budeme jen úvod), a zkoumejte u něj (a) proč chtěl příslušnou práci autor dělat a co tím chtěl zjistit, (b) z jakých výchozích úvah vychází, a (c) jaké znalosti u čtenáře předpokládá/nepředpokládá.

15.10.
Úvod k vlastní diplomové práci: praktikum psaní

(1) Napsat stručný úvod ke své budoucí DP. Prosím pošlete mi je do pondělí poledne (12,00 hodin).
(2) Přečíst úvody budoucích DP kolegů a zkoumat (a) výchozí body práce, (b) zda položené otázky vyplývají z předložené argumentace a jak.

Přečíst úvod těchto DP: Jana Duchoslavová, Marie Pospíšková. (podmínky k použití jsou (*) zde. Přitom zkoumejte: (a) proč chtěl příslušnou práci autor dělat a co tím chtěl zjistit, (b) z jakých výchozích úvah vychází, a (c) jaké znalosti u čtenáře předpokládá/nepředpokládá. Zkuste příp. znázornit graficky.

22.10. Citovaná literatura jako informace o obsahu práce a jejím kontextu: příklady DP a články z literatury 

Citace v úvodech

  • Zkoumat úvody k DP Jany a Marušky , zjistit, kde jsou literární odkazy, na jaký typ práce odkazují (dílčí studie nějakého problému, obecné studie, předchozí práce ve stejném oboru atd.) a proč je tam asi autor dal. Zjistit, zda jsou jaké nadbytečné. Navrhnout, kde literární odkazy nejsou a přitom mají být a co by asi měly říkat.
  • totéž učiňte u článku článek Harrison et al. 2006.
  • Ve"cvičných" úvodech k DP (určitě Smycka, Kondrysová, Vlk, Bayerová), ale dobročinnosti se meze nekladou) navrhněte, kde mají být literární odkazy, jakého typu a na co by měly odkazovat (nemusí jít o konkrétní práce, důležitý je typ práce - jakou informaci by měla obsahovat)

 

5.11.

Cvičení na Web of Science a v jiných databázích

Citace v úvodech

(1) Zkoumat úvody k DP Jany a Marušky , zjistit, kde jsou literární odkazy, na jaký typ práce odkazují (dílčí studie nějakého problému, obecné studie, předchozí práce ve stejném oboru atd.) a proč je tam asi autor dal. Zjistit, zda jsou jaké nadbytečné. Navrhnout, kde literární odkazy nejsou a přitom mají být a co by asi měly říkat.

(2) Prohlídněte všechny citace v pracech Duchoslavová a Pospíšková, a zkuste je rozdělit do několika základních skupin (podle obsahu, na který hádám budete usuzovat jen podle názvu, ale to docela může stačit) a spočítejte počty citací v těchto jednotlivých skupinách. Použijte stejné skupiny pro obě práce. Možné skupiny:

  • dílčí práce věnující se jednomu z témat práce (např. specializované práce o dynamice lesní vegetace, nebo klonální integraci nebo něco takového). Takovych skupin může být několik
  • dílčí práce (pokusy) věnující se něčemu jinému než jsou témata prací
  • širší práce v ekologii a obecné ekologii, review
  • popisné vegetační a další terénní práce
  • učebnice
  • metodologické práce

    Zkuste se zamyslet, co lze z těchto zjištění vyvodit o povaze sledovaných tří prací.

(3) Pro následující téma: (i) shrňte nejdůležitější současné poznatky ve věci, (ii) najděte dva až tři nejdůležitější články, které se tím zabývají a řekněte, co ukazuje na to, že jsou nejdůležitější, a (iii) stručně nás informujte o postupu, který jste použili. Pracujte především s Web of Science. (Každý pracuje samostatně - ať se ukáže, zda najdou podobné práce.)

Témata:

(i) Jak (a jakými mechanismy) diversita určuje produktivitu a další vlastnosti porostu (Smyčka, Kondrysová)
(ii) Jak lze experimentálně testovat vliv species pool na druhovou diversitu u rostlin (Sejrková, Bayerová)
(iii) Jak souvisí velikost genomu s růstovou rychlostí, a případně populační růstovou rychlost? (Bílá, Vlk)

 

12.11.

Úvod práce vs. diskuse, na příkladu článku z literatury

Metodika práce: příklady z literatury

(1) Přečíst diskusi článku Harrison a zkoumat: (a) jaké části diskuse se vztahují k položeným otázkám a jak na ně odpovídají, včetně úvahy o tom, jak jsou odpovědi spolehlivé, (b) s jakými jinými pracemi zabývajícími se podobným problémem to srovnávají, (c) výhled (co dál). K tomu je třeba přečíst znovu úvod (diskuse vždycky navazuje na úvod) a výsledky (protože diskuse je diskuse výsledků).

(ě) Přečíst diskusi obou DP a zkoumat: (a) jaké části diskuse se vztahují k položeným otázkám a jak na ně odpovídají, včetně úvahy o tom, jak jsou odpovědi spolehlivé, (b) s jakými jinými pracemi zabývajícími se podobným problémem to srovnávají, (c) výhled (co dál). K tomu je třeba přečíst znovu úvodu (diskuse vždycky navazuje na úvod) a výsledky (protože diskuse je diskuse výsledků)

(š) Přečíst metodiky DP Marušky a Jany a zkoumat, zda podle popisu metod by se dala práce přesně zopakovat. Pokud se Vám zdá, že nějaká potřebná informace schází, zkuste zhodnotit, zda je důležitá nebo ne.

19.11.
Metodika práce vlastní

Napsat metodiku (části) své budoucí DP; pošlete mi je do úterý do 14,00. Současně s metodikou napište také poslední odstavec úvodu (aby bylo zřejmé, jak výběr metod vychází z otázek práce).

26.11.
Obrázky a tabulky, Abstrakt

(1) Obrázky z literatury. Prohlédněte si dva články, co jsme četli na geobotanice (Keddy et al a Thuiller et al.) a prozkoumejte, jaké tam jsou obrázky, proč tam jsou, jak jsou strukturovány a popsány.

Paul A. Keddy, Lisa Twolan-Strutt, Irene C. Wisheu (1994): Competitive Effect and Response Rankings in 20 Wetland Plants: Are They Consistent Across Three Environments? Journal of Ecology, Vol. 82:635-643.

Thuiller, W; Lavorel, S; Araujo, MB; et al. 2005 Climate change threats to plant diversity in Europe PNAS 102: 8245-8250.

(2) Shrňte podstatnou informaci ze své budoucí DP (lze z vymyšlených dat - tak jak si je představujete) jedním obrázkem a jednou tabulkou. Příp. udělejte dvě varianty. Napište k nim legendu (pořádně!). U obrázků rovněž dobře popište osy.

(3) U obou DP napište abstrakt (česky) v délce 100-150 slov.

Oba domácí úkoly (3 a 4) mi mailem do úterý do 13 odpoledne, nejlépe oba v jednom společném doc nebo pdf souboru. Prosím prohlédněte si/přečtěte si všechno, recensenty přidělíme až na místě.

3.12.
Prezentační cvičení

Presentace v délce (přesně) 10 minut o problému (typicky z DP, ale není podmínkou). Je třeba, aby z presentace vyplývalo, proč je věc zajímavá a co je na ní nejdůležitější zjištění. Prezentaci připraví:

10.12.
Seminář se nekoná
 
17.12.
Prezentační cvičení
Prezentaci připraví: Lukáš Vlk, Kristýna Kuncová
7.1.
Jak připravit poster/Rétorické cvičení

(1) Sdružte se do dvojic

(2) každá dvojice nechť vezme jeden existující poster (na schodišti, ze zásob studentstva, jinde), prozkoumá jej se zřetelem na to, co je presentováno dobře (a proč), co špatně (a proč, a jak by mělo být jinak). Zejména věnujte pozornost důrazu kladenému na jednotlivé části sdělení (velikost, grafika, umístění na ploše).

(3) Poster vezměte fysicky s sebou na poseminář

* © Martin Macek, Jindřich Prach 2012. Práce jsou zde poskytovány v elektronické formě se souhlasem svých autorů POUZE ke studijním účelům v rámci Semináře k diplomové práci. Je zakázáno je kopírovat, šířit nebo používat k jiným účelům bez souhlasu jejich autorů.

Harrison S, Davies KF, Safford HD, et al. 2006 Beta diversity and the scale-dependence of the productivity-diversity relationship: a test in the Californian serpentine flora JOURNAL OF ECOLOGY 94 (1): 110-117

 

Domovská stránka