Poseminář, letní semestr (Seminář k diplomové práci II)

Semestr: letní
SIS: B120S96B
Celkový rozsah: 0/2 hodin
Co je potřeba znát před přednáškou: nic zvláštního.

 

Související akce:

Seminář k diplomové práci I (praktikum čtení literatury, psaní vědeckých textů a presentace) typicky pro studenty 1. roč Mgr.

Poseminář, zimní semestr (diskusní presentace doktorandských témat) pro studenty magisterského studia (a 3. roč. bakalářského) a doktorandy

 

V letním semestru se každý rok seminář systematicky věnuje jednotlivým diplomovým projektům, na nichž se pracuje. Během semestru by měli všichni diplomanti na semináři vystoupit s (neformální) presentací svého projektu; každý seminář bude proto věnován 2-3 tématům/posluchačům.

 

Program

je zde.

 

Na posemináři očekávám vystoupení v délce asi 25 minut (pro ty, kdo již na diplomové práci pracují, čili typicky studenty magisterského studia) nebo 15 minut (pro ty, kdo začínají, čili typicky 3. roč. bakalářského studia). Diskuse: technické poznámky a dotazy během presentace, širší dotazy po skončení presentace.

*) Pro studenty 1. roč. magisterského studia je součástí posemináře také obhajoba seminární práce. Tuto práci (návod viz Průvodce studiem geobotaniky, kapitola Seminární práce v 1. ročníku navazujícího magisterského studia) odevzdejte prosím mně (elektronicky a v jedné tištěné kopii) nejpozději v pondělí 8 (osm) dní před vlastním poseminářem. Na posemináři bude po Vašem referátu následovat vystoupení oponenta a Vaše reakce na ně. Pro obhajující: na rozdíl od běžných poseminářů u obhajob nechť je vystoupení trochu kratší - nechť nepřekročí 20 minut (důležité věci jsou ostatně napsány v práci). Ať je dost času na diskusi s oponentem i z pléna.

Pro oponenty seminárních prací: v posudku nechť jsou tyto věci:

 

Zde jsou obecné zásady pro referující:

Smysl semináře je se nad diplomovým projektem důkladně zamyslet; to platí nejen pro samotné přednášející, ale pro všechny - v diskusi a společném zamyšlení často vysvitnou zcela nové souvislosti (...břevno v oku svém). Proto cílem vystoupení je zejména seznámit všechny účastníků s myšlenkovým zázemím a postupem zkoumání zvoleného předmětu a umožnit jim se účastnit diskuse toho. Proto není třeba mít definitivně zpracovaná data; daleko důležitější je mít jasno, jakým způsobem se budou zpracovávat/dále sbírat. (Nicméně jsou-li k disposici alespoň částečně zpracovaná data, je rázem daleko víc témat k diskusi.) Je velmi vhodné, abyste před seminářem své vystoupení důkladně probrali se svým vedoucím a znovu si přečetli základní literaturu. Ve svém vystoupení řekněte prosím něco k následujícím věcem:

(1) na jaké otázky má DP odpovědět a proč jsou tyto otázky zajímavé (tj. jak vyplývají z toho, co se už ví/co se ještě neví). Tato část by měla ukázat, jak se vztahuje téma DP k širším otázkám v rámci geobotaniky/ekologie rostlin: zanedbáte-li ji, ostatním zůstane záhadou, proč na takovém podivném tématu pracujete. Tuto část mají referující často tendenci přeskakovat - prosíme, abyste tak podle možnosti nečinili. [PROČ?]
(2) co je vlastním obsahem práce: jaká data máte již sebrána a proč (ukázat mezivýsledky a výsledky tak, aby účastníci mohli sledovat skutečný postup práce). [JAK?]
(3) co z těch dat vyplývá nebo by mělo vyplynout a jak se to z nich vyvodí. Tato část by se měla vracet k otázkám položeným na začátku. [CO?]
(4) Jaká data bude ještě třeba sebrat a proč. [CO DÁL?]

(Při referátu je velmi dobré, když můžete graficky ukázat své výsledky nebo používaná myšlenková schémata.)

Je velmi žádoucí, aby se posemináře účastnil také vedoucí DP. Proto prosím referující, aby jej pozvali (jako pozorovatele, a pro vysvětlení případných nejasností, nikoli jako toho, kdo bude primárně odpovídat na otázky místo referujícího)! Každý referující jest povinen s sebou přivésti 3 osoby jako roští (od těch se samozřejmě také čekají otázky). Po semináři proběhne, jako obvykle, extramurální posezení, na nějž jsou obzváště zváni referující a školitelé.

Referát je třeba strukturovat podle toho, jak dlouho na tématu pracujete a kolik Vám ještě zbývá.

Domovská stránka