Geobotanika (Ekologická botanika) 

Semestr: zimní
SIS: MB120P100
Celkový rozsah: 2/0 hodin
Další přednášející
Co je potřeba znát před přednáškou: základy ekologie (obecné i speciální)

Přednáška poběží v úterý od 9,00 v Benátské 2 v botanickém praktiku v přízemí.

 

Co je cílem přednášky

Tato přednáška je koncipována jako úvod do disciplíny studia vegetace a ekologie rostlin. Studium vegetace není jen ekologie rostlin nebo populační biologie; vegetace je svébytný jev, který sice s rostlinami souvisí, ale protože představuje jinou úroveň studia, nutně vyžaduje i odlišné přístupy. Přednáška se snaží se vyhnout dvěma potížím: (i) opakování věcí známých z jiných kursů (resp. pokud je opakuje, snaží se je postavit do nových souvislostí), a (ii) poskytování výčtovité informace o tom, co je obsahem disciplíny bez hlubšího vysvětlení a porozumění. (Do jaké míry se jí to podaří, je samozřejmě jiná věc. Každý komentář ze strany posluchačů je proto velmi vítán!)

Pro koho je přednáška míněna především

Program pro školní rok 2014/2015

 

Datum Téma Článek, jejž budeme na přednášce diskutovat (přečtěte si prosím předem) Případné cílené otázky k článku (obecné otázky jsou pod tabulkou)
7.10.

Úvod. Vegetace jako předmět studia.

Vegetace a mechanistické (bottom-up) procesy. Interakce mezi jedinci ve vegetaci. Faktory prostředí: obecně.

   
14.10.

Klíčové faktory produktivity a disturbance.

Funkční vlastnosti (traits) druhů. Strategie a růstové formy rostlin.

Ti, jejichž příjmení začíná na A-M, si přečtou: Westoby M. (1998). A leaf-height-seed (LHS) plant ecology strategy scheme. Plant & Soil 199: 213–227.

 

Ti, jejichž příjmení začíná na N-Z, si přečtou: Schaffers, A.P. & Sýkora, K.V. 2000. Reliability of Ellenberg indicator values for moisture, nitrogen and soil reaction: comparison with field measurements. J. Veg. Sci. 11: 225- 244.

Proč je vůbec praktické klasifikovat rostliny do strategií? Jak jsou výhody LHS systému strategií? Jaké jsou důvody pro výběr zrovna těchto tří parametrů?
21.10.

Funkční vlastnosti (traits) druhů ve společenstvech. Funkční a fylogenetická struktura vegetace.

Ti, jejichž příjmení začíná na A-M, si přečtou: Pärtel M. et al. 1996. The Species Pool and Its Relation to Species Richness: Evidence from Estonian Plant Communities. Oikos 75: 111-117

Ti, jejichž příjmení začíná na N-Z, si přečtou: Cornwell, W. K. & Ackerly, D. D. 2009. Community assembly and shifts in plant trait distributions across an environmental gradient in coastal California. Ecological Monographs 79: 109-126.

 

V článku Cornwell & Ackerly se soustřeďte hlavně na myšlenkový rámec, v němž práce pracuje, a související otázky.

4.11. Vegetace a historicko/evoluční (top-down) procesy

Ti, jejichž příjmení začíná na A-M, si přečtou: Pärtel M. 2002 Local Plant Diversity Patterns and Evolutionary History at the Regional Scale. Ecology, Vol. 83: 2361-2366

Ti, jejichž příjmení začíná na N-Z, si přečtou: Thuiller, W; Lavorel, S; Araujo, MB; et al. 2005 Climate change threats to plant diversity in Europe PNAS 102: 8245-8250.

V článku Thuiller et al. se soustřeďte hlavně na metodologický aparát - jak se takové bádání dá udělat.

11.11.

Druhová diversita a související jevy.

Vegetace v prostoru: heterogenita prostředí a struktura krajiny.

 

Ti, jejichž příjmení začíná na A-M, si přečtou: Harrison S. et al. 2006. Beta diversity and the scale-dependence of the productivity-diversity relationship: a test in the Californian serpentine flora. JOURNAL OF ECOLOGY 94: 110-117.

Ti, jejichž příjmení začíná na N-Z, si přečtou: Boulangeat et al. (2012). Accounting for dispersal and biotic interactions to disentangle the drivers of species distributions and their abundances Ecology Letters, (2012) 15: 584–593.

Proč je produktivita důležitá? Čím je podmíněna? Kde lze hledat příčiny vztahu mezi produktivitou a diversitou?
18.11.

Struktura vegetace v prostoru: škály a měřítka.

Struktura vegetace v prostoru: jeden a více druhů

Ti, jejichž příjmení začíná na A-M, si přečtou: Lepš, J. (1990) Can underlying mechanisms be deduced from observed patterns? (eds F. Krahulec et al.), pp. 1–11. Spatial Processes in Plant Communities, Academia, Prague. pdf je zde.

Ti, jejichž příjmení začíná na N-Z, si přečtou: Qian H., Fridley JD, Palmer MW 2007. The Latitudinal Gradient of Species-Area Relationships for Vascular Plants of North America. Am. Nat. 170, pp. 690–701

Ti, jejichž příjmení začíná na A-M, si přečtou: Bruce W. Hoagland and Scott L. Collins 1997. Gradient Models, Gradient Analysis, and Hierarchical Structure in Plant Communities. Oikos, Vol. 78, pp. 23-30

 

 

 

25.11.

Dynamika vegetace.

 

Ti, jejichž příjmení začíná na A-M, si přečtou: Bryan L. Foster & David Tilman. Dynamic and static views of succession: Testing the descriptive power of the chronosequence approach. Plant Ecology 146: 1–10, 2000.

Ti, jejichž příjmení začíná na N-Z, si přečtou: Lecomte N, et al. 2005. Effects of fire severity and initial tree composition on understorey vegetation dynamics in a boreal landscape inferred from chronosequence and paleoecological data. JOURNAL OF VEGETATION SCIENCE 16 (6): 665-674

 

2.12.

Popis vegetace a sběr dat o vegetaci

Zásady zpracování dat o vegetaci: obecné principy

Ti, jejichž příjmení začíná na A-M, si přečtou: Michalcová, D., Lvončík, S., Chytrý, M. & Hájek, O. (2011) Bias in vegetation databases? A comparison of stratified-random and preferential sampling. Journal of Vegetation Science

Ti, jejichž příjmení začíná na N-Z, si přečtou: Chytrý M. (2001). Phytosociological Data Give Biased Estimates of Species Richness, Journal of Vegetation Science, 12, 439-444. Chytrý M. a Otýpková Z. (2003). Plot sizes used for phytosociological sampling of European vegetation. Journal of Vegetation Science 14: 563-570.(jde sice o dva články, ale vycházejí ze stejných dat a vůbec si jsou příbuzné, probírat je budeme dohromady)

Všichni si přečtou: Mucina L., Schaminee J., Rodwell J.S. Common data standards for recording relevés in field survey for vegetation classification. Journal of Vegetation Science 11: 769-772, 2000.

 
9.12. přednáška se nekoná    
16.12. s ohledem na Slunovrat se nekoná

 

 

6.1. Ordinační techniky

Ti, jejichž příjmení začíná na A-M, si přečtou: Lososová Z. (2004) Weed vegetation of arable land in Central Europe: Gradients of diversity and species composition. Journal of Vegetation Science 15: 415-422, 2004. pdf

Ti, jejichž příjmení začíná na N-Z, si přečtou: Title: Vittoz, Pascal; Guisan, Antoine 2007 How reliable is the monitoring of permanent vegetation plots? A test with multiple observers. JOURNAL OF VEGETATION SCIENCE 18: 413-422.

Všichni si přečtou: Ramette, Alban. Multivariate analyses in microbial ecology FEMS MICROBIOLOGY ECOLOGY 62: 142-160 2007 (nebudeme diskutovat, ale je to hezké shrnutí toho, o čem budu mluvit - i ke zkoušce)

Lososova: Jaké otázky si klade, a jaké techniky používá k jejich zodpovězení

Vittoz: srovnani mezi technikami a jejich spolehlivost

 

6.1.

Klasifikační techniky, Zásady Curyšsko-Montpellierské klasifikace vegetace

 

Ti, jejichž příjmení začíná na A-M, si přečtou: Bruce W. Hoagland and Scott L. Collins 1997. Gradient Models, Gradient Analysis, and Hierarchical Structure in Plant Communities. Oikos, Vol. 78, pp. 23-30

Ti, jejichž příjmení začíná na N-Z, si přečtou: Chytrý M. et al. (2008) Diversity of forest vegetation across a strong gradient of climatic continentality: Western Sayan Mountains, southern Siberia. Plant Ecol 196:61–83

Chytrý: Všimněte si hlavně, jak člověk postupuje v skoro úplně neznámém terénu, jak sbírá data, jak s nimi dál zachází a co z toho je schopen vyvodit.

datum bude upřesněno Průvodce geobotanickou literaturou.

Ti, jejichž příjmení začíná na N-Z, si přečtou: Knollová a Chytrý Preslia, 76: 291–311, 2004

Všichni si přečtou: Chytrý M. (2000): Formalizované přístupy k fytocenologické klasifikaci vegetace. Preslia 72: 1-29. PDF je zde.

Lepš J. & Hadincová V. (1992): How reliable are our vegetation analyses? J. Veget. Sci. 3: 119-124. pdf je zde.

K diskusi nad článkem Chytrý (2000):

• proč ke klasifikaci ne/využít také vlastnosti prostředí? Kdy kryptogamy?
• jaké jsou výhody a nevýhody hierarchického systému?
• jak se vyrovnat s tím, že ekologická a geograficko-chorologická diferenciace společenstev jsou na sobě hodně nezávislé
• v čem je výhodná koncepce deduktivní klasifikace/centrální asociace
• jak se vyrovnat s tím, že plně formalizovaná klasifikace často poskytne výsledky, které jsou z nějakého důvodu "nepraktické"

   

 

 

 

 

  Doplnující četba

Rejmánek M. et al. Species diversity of plant communities on calcareous screes: the role of intermediate disturbance. Preslia 76(3): 207–222, 2004.

Keddy P.A., Twolanstrutt L., Wisheu I.C. (1994) Competitive effect and response rankings in 20 wetland plants - are they consistent across 3 environments. Journal of Ecology 82: 635-643. PDF je zde.

Hájek M. et al. 2007. Testing the species pool hypothesis for mire vegetation: exploring the influence of pH specialists and habitat history. Oikos 116: 1311-1322.

 

 

Obecné otázky ke článkům pro čtení:

Při přednášce potom vždycky jedna skupina představí článek skupině druhé, s důrazem na možné potíže použitého přístupu. Dobročinnosti se meze nekladou, čili budu rád, když si aspoň rámcově prohlídnete ten druhý článek.

Poslední aktualisace 10.02.2015

 

Syllabus přednášky

Úvod. Vegetace jako předmět studia

Vegetace a mechanistické (bottom-up) procesy. Vegetace a prostředí, důležité gradienty.

Zpět na základní informace
Zpět na syllabus

 

Gradienty produktivity a disturbance jako klíčové ekologické gradienty. .

Zpět na základní informace
Zpět na syllabus

 

Funkční vlastnosti druhů. Strategie a růstové formy rostlin. Funkční vlastnosti (traits) druhů ve společenstvech. Funkční a fylogenetická struktura vegetace.

Zpět na základní informace
Zpět na syllabus

 

Vegetace a historicko/evoluční (top-down) procesy

Zpět na základní informace
Zpět na syllabus

 

Druhová diversita a související jevy.

Zpět na základní informace
Zpět na syllabus

 

Struktura vegetace v prostoru: heterogenita prostředí a fysická struktura krajiny

Zpět na základní informace
Zpět na syllabus

 

Struktura vegetace v prostoru: jeden a více druhů

Zpět na základní informace
Zpět na syllabus

 

Struktura vegetace v prostoru: škály a měřítka.

Zpět na základní informace
Zpět na syllabus

 

Dynamika vegetace

Zpět na základní informace
Zpět na syllabus

 

Popis vegetace a sběr dat o vegetaci

Zpět na základní informace
Zpět na syllabus

 

Zásady zpracování dat o vegetaci: obecné principy a numerické techniky

Zpět na základní informace
Zpět na syllabus

 

Ordinační techniky

Zpět na základní informace
Zpět na syllabus

 

Klasifikace vegetace: formalizované techniky

Zpět na základní informace
Zpět na syllabus

 

Zásady Curyšsko-Montpellierské klasifikace vegetace

Zpět na základní informace
Zpět na syllabus

 

Zdroje informací

Metodologické příručky

Práce o jednotlivých druzích

Přehledy vegetace

Přehledy ekologie rostlin a ekologie vegetace

Historie vegetace a přírody

Skripta

 

Některé důležité internetové odkazy (jen pár základních; množství odkazů je na všech botanických serverech)

Botanické databáze a informace

Důležité botanické instituce v ČR

Zpět na základní informace
Zpět na syllabus

Zkouška

Zkouška má následující formu:

Zkoušku vykoná ten, kdo napíše dobrý esej (kvalita se ukáže během obhajoby), kdo dobře zodpoví otázky v tématu eseje a absolvuje úspěšně zkoušku z faktických znalostí v předmětu.

Test: Máš základní předpoklady stát se botanikem?

Termíny zkoušek v roce 2014:

Výsledky zkoušky v roce 2014

 

Témata esejů v roce 2014/15

Výběr tématu je třeba mi oznámit mailem (bez ohledu na termíny zkoušky); téma je samozřejmě možné i později změnit, nicméně pouze za téma, jež si nenapsal nikdo jiný.

Kurzívou označená témata jsou již obsazena

 

U každého tématu čekám, že si opatříte několik (časopisecky publikovaných) prací na dané téma, prozkoumáte je, a budete si o nich něco myslet. Prosím mějte na paměti, že esej není mechanické přeříkání základních zjištění oněch článků! U témat koncipovaných jako "jak se dozvědět to a to" očekávám pořádné zamyšlení nad všemi hlavními metodickými postupy, jejich doložení vhodnými články z literatury, vzájemné srovnání a diskuse. Možná struktura eseje je třeba:

Esej je třeba mi dodat nejméně stanovený počet dní před zkouškou (data specifikována u termínu zkoušky). Každý uchazeč se musí sám domluvit s potenciálním oponentem (který se chce dát zkoušet ve stejný termín), kterému dodá včas esej k přečtení; oponent během zkoušky stručně zhodnotí práci a položí uchazeči nejméně tři (3) dobré otázky. Nepovažuju za žádoucí vznik koalic "já oponuju Tobě, Ty zas mně".

Jak napsat esej

Esej je pojednání o určitém problému. Není to vršení faktů z literatury či přednáškových zápisků opsaných; jde spíš o to, aby autor ukázal, že si cosi o oněch faktech a o předmětu vůbec myslí, co z nich vyplývá (proč jsou zajímavé) a že je schopen se v tématu pohybovat. Je třeba se proto soustředit na logickou konsistenci textu, odpovídat hlavně na otázky typu "proč", a "jak to spolu souvisí". (Samozřejmě text musí být postaven na dobré znalosti předmětu a literatury o něm.)

Po formální stránce je důležité, aby autor umožnil čtenáři sledovat myšlenkový tok eseje a umožnit mu prozkoumat, zda autor uvažuje správně; je proto velmi nevhodné odkazovat na fakta/úvahy, které jsou při čtení nedostupné. Protože zpravidla jde o jeden poměrně přesně vymezený problém, je třeba text směrovat spíš do hloubky než do šířky (je-li text zbytečně široký, znamená to, že adept neví, co o vlastním problému napsat) - je to svým způsobem etuda na dané téma. Znalost literatury zpravidla slouží jako odrazový můstek; pokud cílem eseje není "kritická review" (tj. kontraposice různých názorů na tutéž věc vyslovených různými autory), je citované literatury zpravidla méně. (Není-li však žádná, budí to dojem, že autor sice může umět logicky uvažovat, ale nečte literaturu k tématu, čili neví, jakým směrem má své kvalitní úvahy vésti.)

Poznámka ke stylu. Zkušenost praví, že pojem esej je zatížen neblahým působením učitelů češtiny na středních školách. Ti (zřejmě mocně ovlivněni eseji Otokara Březiny či koho) vedou žactvo k tomu, že esej je navýsost literární útvar, kde žák musí ukázat své stylistické mistrovství. Toto mistrovství je typicky měřeno jako množství stylistických kudrlinek a neobvyklých slov na jednotku textu. To v textu, který má sloužit ke sdělení nějakého vědeckého zjištění, působí minimálně nepatřičně. Troufám si říci, že pro styl eseje platí všechna pravidla o stylistice jiných vědeckých textů (zejména že v jednoduchosti je síla); vzor O.B. nechť je následován pouze v (asi skutečně nečetných) případech, které si toho obzvlášť vyžadují.

 

Zpět na základní informace
Zpět na syllabus

Domovská stránka